пʼятницю, 20 травня 2016 р.

Словацька мова \ Дієслово byť (бути)

У словацькій мові, як і в усіх інших європейських мовах, Ви не можете просто сказати:
я красива, він дивний, вони вдома, ви на роботі.

Привчайтеся до того, що будь-який іноземець буде говорити:
я є гарний, вона є дивна, вони є вдома, ви є на роботі.
Так зване дієслово бути - одне з найважливіших дієслів у будь-якій іноземній мові.
У англійців - to be. У німців - sein. У італійців - essere. У чехів být. І у словаків byť - бути.



Відмінювання дієслова byť (бути)


У словацькій мові є наступні займенники:

BYŤ
Ja
som doma
Я є дома
Ty
si doma
Ти є дома
On, ona, ono
je doma
Він, вона є дома
My
sme doma
Ми є дома
Vy
ste doma
Ви є дома
Oni
 doma
Вони є дома


Словаки найчастіше не використовують у реченні займенники. Ви будете чути

Som doma. - Я вдома.
tu. - Вони тут.

Заперечна форма дієслова byť (бути)

Як і в українській перед дієсловом частка nie.
Nie som doma. - Я не вдома.
Nie sú tu. - Їх тут немає.
Залізне правило:З дієсловом byť на листі вживається заперечення nie і пишеться окремо,з усіма же іншими дієсловами використовується заперечення ne і пишеться разом.

NIE BYŤ
nie som doma
Я не є дома
Ty
nie si doma
Ти не є дома
On, ona, ono
nie je doma
Він, вона не є дома
My
nie sme doma
Ми не є дома
Vy
nie ste doma
Ви не є дома
Oni
nie sú doma
Вони не є дома

Запитальна форма
Повна аналогія з українською мовою. Про що хочемо запитати, те і виділяємо інтонацією.
Si doma? - Ти вдома?
Ste na Slovensku? - Ви в Словаччині?

Якщо є питальне слово, то воно стоїть на першому місці, а потім дієслово:
Prečo nie si doma? - Чому ти не вдома?
Kde si? - Де ти?
Ako dĺho ste na Slovensku? - Як довго ви в Словаччині?

Стійкі вирази з дієсловом byť (бути)
З дієсловом byť у словацькій мові є дуже багато стійких виразів, які дуже прикрасять і збагатять Вашу мову на старті вивчення мови.
Поставте дієслово в потрібну форму і у Вас вийдуть правильні повсякденні фрази.
Наприклад, «Ти здоровий?», «Ви заміжня?», «Після роботи ми дуже втомлені» і т.д.
Потрібні слова просто знайдіть в гугл словнику:

Переклад фраз:
byť chorý - бути хворим
byť zdravý - бути здоровим
byť ženatý / vydatá - бути одруженим (заміжня)
byť slobodný - бути незаміжня / неодруженим
byť doma - бути вдома
byť v práci - бути на роботі
byť unavený - бути втомленим
byť rád - радіти, бути задоволеним
byť na návšteve - бути в гостях
byť hladný - бути голодним
byť smädný - хотіти пити
byť si istý - бути впевненим

 Дієслово «бути» Ви завжди будете використовувати з:
іменниками - "Хто? / що? ": Я лікар / леді лікарка (я доктор), безробітний (він безробітний), це моя сестра (це моя сестра), це мій чоловік (це мій чоловік), це наш дім (це наш дім) ;
прикметниками - «Який? / Яка? ? / Яке ": вона весела (вона весела), він багатий (він багатий) є старий будинок (будинок старий);
прислівниками - «як?»: це складно (це складно), це цікаво (це цікаво), це добре (це добре), це погано (це погано);
або коли відповідаєте на питання «де»: Я перебуваю в парку, я вдома, я повинен залишити (у парку, вдома, на роботі, у відпустці).

Узгодження
На що слід звернути увагу. В українській мові ми говоримо:
я здоровий, я здорова, вони здорові
я зайнятий, я зайнята, вони зайняті
Мовою граматики це називається узгодити прикметник в роді і в числі. Якщо ж простіше, то потрібно поставити правильні закінчення.
Виходить що: 

Чоловік завжди буде говорити із  закінченням - ý (вимовляється як наше и),
тобто так, як написано в сталих виразах,
жінка - із закінченням - á,
вони, ми - c закінченням - í.

Som spokojný. - Я задоволений.
Som spokojná. - Я задоволена.
spokojní. - Вони задоволені.

Якщо у іменника середній рід, то прикметник буде з закінченням - е.
А якщо ми в реченні бачимо безособову частку - to, то у прикметника закінчення теж буде - е:
Je to drahé / lacné / zaujímavé.
Je to pekné auto. - Це класне авто.
Але! Žena je pekná. - Жінка красива.


Ліричний відступ
У словацькій мові є колоритні слівця. А ті, хто пройшов з нами курс «Чеська мова по простому», побачать, що такі ж слівця є і в чеській мові.

Справа в тому, що я ніколи не зустрічав мови, яка настільки точно може передати зміст слова:
To je lepidlo. - Це клей.
To je lietadlo. To je letuška. - Це літак. Це стюардеса.
Jedlo je chutné (dobré). - Їжа смачна.

Словацька мова має те ж коріння, що і українська. Часто ми користуємося однаковими словами. Але є слова із секретом.
Наприклад:
chytrý - розумний
róba - жіноче вечірнє плаття
mzda, výplata – зарплата
Натисніть тут, щоб придбати підручник: Словацька мова без зайвих зусиль

Немає коментарів:

Дописати коментар